De vernieuwing van de huisstijl van NMBS was om meerdere redenen een noodzaak: - sinds de splitsing van de vroegere NMBS in 2005 was het nodig opnieuw de missie van de operator NMBS te verduidelijken ten opzichte van de andere bedrijven binnen de spoorgroep (NMBS Holding, Infrabel); - door de steeds toenemende concurrentie, in de eerste plaats in de sectoren van het goederenvervoer en het internationaal reizigersvervoer (vanaf 2010) heeft NMBS nood aan een sterker imago en is het belangrijk NMBS duidelijker als een merk te positioneren in haar diverse markten.
Le renouvellement de l' identité de la SNCB, était une nécessité pour différentes raisons: - depuis la scission de l'ancienne SNCB en 2005, il était nécessaire de préciser à nouveau la mission de l'opérateur SNCB par rapport aux autres entreprises du Groupe ferroviaire (SNCB Holding et Infrabel); - du fait d'une concurrence toujours accrue, principalement dans les secteurs du fret et du transport voyageurs international (à partir de 2010), la SNCB a besoin d'une image plus forte et il est important pour elle de se positionner plus distinctement comme une marque dans ses divers marchés.