Vooreerst dient in dit geval verwezen te worden naar artikel 6 van het koninklijk besluit van 8 augustus 1983, betreffende de uitoefening van een hoger ambt in de Rijksbesturen :" Art. 6 § 1 (.), wordt in elk ministerie de uitoefening van een hoger ambt dat definitief openstaat of tijdelijk niet door de titularis waargenomen wordt, toevertrouwd aan de ambtenaar die het meest geschikt bevonden wordt om in de onmiddellijke behoefte van de dienst te voorzien of wiens aanstelling het minste bezwaar voor de goede gang van de diens
t met zich brengt" .Terwijl de formule " het meest geschikt om in de onmiddellijke behoefte van de dienst te voorz
ien" een ...[+++]criterium vaststelt m.b.t. de competenties van de ambtenaar en de woorden " wiens aanstelling het minste bezwaar voor de goede gang van de dienst met zich meebrengt" , de overheid ook verplicht, om in het kader van de toekenning van hogere functies, eveneens rekening te houden met de goede werking van het geheel van haar diensten.Avant toute chose, en cette matière, il y a lieu de se référer à l'article 6 de l'arrêté royal du 8 août 1983 relatif à l'exercice d'une fonction supérieure dans les administrations de l'Etat : " Art. 6. §1
(.), l'exercice au sein de chaque ministère, d'une fonction définitivement vacante ou momentanément non occupée par son titulaire, est confié à l'agent jugé le plus apte à faire face aux nécessités immédiates de service ou dont la désignation entraîne le moins d'inconvénients pour la bonne marche du service " . Ainsi, la formule " jugé le plus apte à faire face aux nécessités immédiates du service " établit un critère de capacité d
...[+++]e l'agent et les termes " dont la désignation entraîne le moins d'inconvénients pour la bonne marche du service " obligent aussi l'autorité à tenir compte, dans le cadre de l'attribution des fonctions supérieures, du bon fonctionnement de l'ensemble de ses services.