Artikel 45 van hetzelfde decreet, gewijzigd bij het decreet van 30 april 2009, wordt vervangen door wat volgt: " Art. 45. Aan het Vlaams Ondersteuningscentrum voor het Volwassenenonderwijs worden volgende opdrachten toegekend: 1° de begeleiding van de centra voor basiseducatie en de centra voor volwassenenonderwijs: a) ondersteunen bij de realisatie van hun eigen agogisch project; b) ondersteunen bij het bevorderen van hun onderwijskwaliteit en bij hun ontwikkeling tot professionele lerende organisatie door: 1) netwerkvormi
ng te bevorderen en netwerken te ondersteunen; 2) leidinggevenden te ondersteunen of te vormen; 3) de beroepsbek
...[+++]waamheid van de personeelsleden te ondersteunen binnen een centrum en centrumoverstijgend met bijzondere aandacht voor beginnende personeelsleden, personeelsleden met specifieke opdrachten; 4) het beleidsvoerend vermogen van centra te versterken; 5) de kwaliteitszorg van centra te ondersteunen; c) op verzoek van het centrumbestuur het centrum ondersteunen en begeleiden bij de uitwerking van de aangegeven actiepunten na een doorlichting; d) onderwijsinnovaties aanreiken, stimuleren en ondersteunen; e) aanbodgerichte nascholingsactiviteiten aanreiken en aansturen met inbegrip van de nascholing van directies; f) met verscheidene onderwijsactoren op verschillende niveaus overleggen over onderwijskwaliteit; g) participeren aan de aansturing of opvolging van ondersteuningsinitiatieven georganiseerd of gesubsidieerd door de Vlaamse Regering die als doelstelling het ondersteunen van centra of hun leerkrachten of begeleiders hebben; 2° samen met de pedagogische begeleidingsdiensten de opdrachten geformuleerd in artikel 49 uitvoeren" .L'article 45 du même décret, modifié par le décret du 30 avril 2009, est remplacé par ce qui suit : « Art. 45. Les missions suivantes sont conférées au « Vlaams Ondersteuningscentrum voor het Volwassenenonderwijs » : 1° l'accompagnement des centres d'éducation de base et des centres d'éducation des adultes : a) les soutenir dans la réalisation du propre projet socio-éducatif ; b) les soutenir dans la promotion de leur qualité d'enseignement et lors de leur d
éveloppement en une organisation apprenante professionnelle en : 1) facilitant le réseautage et le soutien aux réseaux ; 2) soutenant ou formant des dirigeants ; 3) soutenant la co
...[+++]mpétence professionnelle des membres du personnel au sein d'un centre et au-delà du centre avec une attention particulière pour les membres du personnel débutants et les membres du personnel chargés de missions spécifiques ; 4) renforçant la capacité gestionnaire des centres ; 5) soutenant l'assurance de la qualité des centres ; c) à la demande de l'autorité du centre, soutenir et accompagner le centre lors de l'élaboration des points d'action signalés par un audit ; d) fournir, stimuler et soutenir des innovations de l'enseignement ; e) fournir et gérer des activités de formation continuée gérées par l'offre, y compris la formation continuée des directions ; f) se concerter avec plusieurs acteurs de l'enseignement à différents niveaux sur la qualité de l'enseignement ; g) participer au pilotage ou au suivi des initiatives de soutien organisées ou subventionnées par le Gouvernement flamand qui ont pour but de soutenir des centres, leurs enseignants ou accompagnateurs ; 2° la réalisation, ensemble aux services d'encadrement pédagogique, des missions formulées à l'article 49».