3. bena
drukt dat informeel onderwijs en interculturele dialoog be
langrijk zijn om de overtuigingen en traditionele gebruiken die beperkingen opleggen aan meisjes in h
et onderwijs aan te pakken, en roept de lidstaten op te zorgen voor gelijke toegang voor jongens en meisjes, ongeacht hun etnische, nationale, sociale, culturele of religieuze
achtergrond, om zo echte gendergel ...[+++]ijkheid te kunnen bereiken op het vlak van de toegang tot onderwijs van hoge kwaliteit, onder meer door middel van maatregelen die tot doel hebben het percentage schoolverlaters bij meisjes te verlagen; benadrukt dat het nodig is de aandacht te vestigen op groepen die te lijden hebben onder verschillende vormen van discriminatie, zoals migranten, vluchtelingen, personen met een handicap en jonge mantelzorgers; benadrukt dat het belangrijk is ervoor te zorgen dat meisjes niet door hun familie worden gedwongen om de school te verlaten vóór ze hun secundair onderwijs hebben afgerond; 3. souligne l'importance de l'apprentissage informel et du dialogue interculturel dans la lutte contre le problème des convictions et des usages qui imposent des restrictions à l'éducation des filles, et appelle les États membres à garantir aux garçons et aux filles une égalité d'accès à l'éducation, indépendamment de leur origine ethnique, nationale, sociale, cultur
elle ou religieuse, pour aboutir à une réelle égalité des sexes quant à l'accès à une éducation de qualité, via des mesures visant à réduire les taux d'abandon scolaire chez les filles; souligne l'importance de mettre l'accent sur les groupes victimes de multiples formes de
...[+++]discrimination, notamment les migrants, les réfugiés, les personnes handicapées et les jeunes aidants entre autres; met en exergue l'importance de veiller à ce que les filles ne soient pas forcées par leur famille à abandonner l'école avant la fin des études secondaires;