De ontvangen klachten in 2014 betreffen vooral geschillen over: - de verwerking en rechtzetting van metergegevens bij jaarlijkse opname of schatting, bij een defecte meter, bij verhuis of leegstand van een woning,en zo meer (24 %); - de betaling van energiefacturen en meer bepaald
afbetalingsplannen, (uitblijven van) terugbetalingen, administratieve kosten, betaling via domiciliëring, waarborgre
gelingen, (dreiging met) opzegging van energiecontr
act of afsluitingen ingevolge ...[+++] wanbetaling (20 %); - de (laattijdige) opmaak en leesbaarheid van de energiefacturen (17 %); - de duidelijkheid van de toegepaste prijzen en tarieven (15,5 %); - de verkoop- en marktpraktijken van energieleveranciers (8 %).Les plaintes reçues en 2014 concernent principalement les litiges sur: - le traitement et la correction des données de relevé de compteur ou de l'estimation, lors de compteur défectueux, de déménagement ou d'inoccupation d'un logement, etc (24 %); - le paiement des factures d'énergie, et notamment les plans de paiement, (l'absence de remboursement), les frais administratifs, les paiements par domiciliation, les règlements de garantie, (menace de) la résiliation du con
trat d'énergie site au défaut de paiement (20 %); - l'établissement (tardif) de factures d'énergie et la lisibilité des factures d'énergie (17 %); - la clarté des prix et
...[+++] des tarifs (15,5 %); - les pratiques de vente et de marketing des fournisseurs d'énergie (8 %).