In de beleidsnota 2001 van het ministerie van Verkeer en Infrastructuur stelt de minister dat ten ein
de een zo efficiënt mogelijke dienstverlening te waarborgen het bestuur van Maritieme Zaken en Scheepvaart naar een verregaande vereen
voudiging en een zo groot mogelijke rationalisering streeft tussen zijn verscheidene «klanten-gebruikers» (scheepseigenaars, uitbaters, zeelieden, de burger, enz) en eveneens tussen de verschillende overheidsadministraties bevoegd om vergunningen, certificaten en bevoegdheidsbewijzen af te leveren op het
...[+++] vlak van de scheepvaart.
Dans la note de politique générale 2001 du ministère des Communications et de l'Infrastructure, le ministre précisait qu'aux fins de garantir une qualité de service optimale, l'administration des Affaires maritimes et de la Navigation visera une simplification approfondie et une rationalisation maximale entre ses différents «clients-usagers» (propriétaires de bateaux, exploitants, personnel navigant, citoyen, etc) mais également entre les différentes administrations publiques compétentes pour la délivrance des permis, attestations et certificats de compétence dans le domaine de la navigation.