25. wijst op het feit dat banken er ook na de recente reddingsoperaties en regeringsgaranties (in totaal zo'
n EUR 3 triljoen in Europa) nog altijd stilzwijg
end vanuit kunnen gaan dat over
heden hen zullen redden, en dat ze daar
voor in feite niets hoeven te betalen; vraagt de Raad goedkeuring te hechten aan een regeling waarbij e
...[+++]en heffing wordt geheven over de schulden (exclusief de deposito's) op de balansen van banken; wijst erop dat een systeem waarbij de heffing afhankelijk is van de omvang van de balansen regeringen in staat stelt grotere banken hogere heffingen op te leggen, waarbij iets wordt gedaan aan het probleem van banken die te boek staan als "too big to fail"; 25. souligne que les banques continuent
à bénéficier d'une garantie implicite mais forte concernant un renflouement du secteur public, même après les opérations de sauvetage e
t les garanties des gouvernements (qui se montent à 3 000
milliards d'EUR en Europe), mais qu'en même tem
ps, elles ne sont pas tenues d'y contribuer financièrement; invite le
...[+++]Conseil à définir un mécanisme destiné à introduire une taxe relative au bilan sur les obligations des banques (à l'exception des dépôts); fait remarquer qu'en modulant le taux de prélèvement en fonction du volume du bilan, les gouvernements peuvent augmenter l'imposition des grandes banques et répondre ainsi au problème des établissements bancaires "trop grands pour faire faillite" ("too big to fail");