21. wijst erop dat een geïntegreerde strategie voor het EU-bedrijfsleven gericht moet zijn op het wegwerken van het tekort aan gekwalificeerd personeel; benadrukt in di
t verband dat er op elkaar afgestemde initiatieven moeten komen ter verbetering van de informatieverspreiding en van het "STEM (science, technology, engineering and mathematics)"-onderricht op alle niveaus, terwijl tegelijkertijd ook bijkomende gecoördineerde en gerichte hogere kwalificaties worden bevorderd; benadrukt dat er behoefte is aan een globale aanpak ter verbetering van de beroepskwalificaties op het gebied van hernieuwbare energie, ecologische industriële proc
...[+++]essen en vervoer; verzoekt de lidstaten beroepskwalificaties voor ondernemerschap op te nemen in universitaire programma's en andere hogeronderwijsopleidingen; benadrukt dat het Europees Sociaal Fonds zich moet aanpassen aan de veranderende eisen van het bedrijfsleven; 21. constate qu'une stratégie d'ensemble pour les industries européennes doit s'efforcer de combler les lacunes en matière de compétences ; souligne à cet é
gard la nécessité d'initiatives coordonnées visant à renforcer la diffusion de l'information et l'enseignement des disciplines scientifiques et techniques (STEM – sciences, technologie, ingénierie et mathématiques) à tous les niveaux, tout en favorisant les qualifications complémentaires harmonisées et ciblées; insiste sur la nécessité d'une approche d'ensemble visant à améliorer les compétences professionnelles dans les domaines des énergies renouvelables, des processus industriels
...[+++] et des transports propres; invite les États membres à inclure des qualifications professionnelles en entrepreneuriat dans les programmes universitaires et dans d'autres cours d'enseignement supérieur; souligne que le Fonds social européen doit s'adapter aux besoins évolutifs du secteur industriel;