Het laat zich aanzien dat het pluralisme in het basiso
nderwijs meer wordt gediend door de actieve benadering van het begrip neutraliteit (in het gemeenschapsonderwijs en in de feiten ook in het gesubsidieerd officieel onderwijs) en door het effectief vrijwaren van de actieve onde
rwijsvrijheid en de daarmee gepaard gaande autonomie van de schoolbesturen (in het gesubsidieerd vrij onderwijs) dan dat het geval was middels de afgeschafte regelgeving, waarvan het resultaat na meer
dan twintig jaar zo ...[+++]goed als nihil is.
Il apparaît que le pluralisme est mieux servi, dans l'enseignement fondamental, par une approche active de la notion de neutralité (dans l'enseignement communautaire et, en fait aussi, dans l'enseignement officiel subventionné) et par la garantie effective de la liberté active d'enseignement et de l'autonomie des directions d'écoles qui y est liée (dans l'enseignement libre subventionné) qu'il ne l'était par la réglementation supprimée, dont le résultat après plus de vingt ans est quasi nul.