5. erkent dat momenteel nog in de meeste energiebehoeften van de EU wordt voorzien met fossiele brandstoffen; merkt echter op dat de toekomstige vraag van de EU naar olie door verschillende factoren zal worden beïnvloed, zoals het energie- en klimaatbeleid van de EU, leveringskosten, prijsschommelingen en industriële ontwikkelingen (bijvoorbeeld op het gebied van energie-efficiëntie en elektrische mobiliteit), die allen tezamen leiden tot slepende onzekerheden over de toekomstige vraag en over stroomopwaartse en stroomafwaartse investeringen in de productiecapaciteit;
5. reconnaît que les combustibles fossiles satisfont actuellement la majeure partie des besoins de l'Union européenne en énergie; constate toutefois que la future demande de pétrole de l'Union sera influencée par plusieurs facteurs, tels que les politiques européennes en matière d'énergie et de climat, les coûts d'approvisionnement, la volatilité des prix et les progrès industriels (en ce qui concerne l'efficacité énergétique et la mobilité électrique, par exemple), lesquels, ensemble, engendrent des incertitudes durables à propos de la future demande et des investissements en amont et en aval en matière de capacités de production;