3. neemt ter kennis dat de overeenkomst over het Europees Fond
s voor strategische investeringen (EFSI) tot bezuinigingen op de Financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen (Connecting Europe Facility (CEF)) leidt; is ingenomen met het initiatief om de privésector meer te betrekken bij de financiering van vervoersprojecten door een beroep te doen op innovatieve financieringsinstrumenten; merkt evenwel op dat bepaalde projecten minder aantrekkelijk zijn voor dergelijke spelers omwille van een te
laag en/of onzeker rendement; herinnert er echt ...[+++]er aan dat het EFSI tot doel heeft marktfalen te corrigeren in sectoren met een risico-rendementprofiel dat private investeerders zou kunnen ontmoedigen; benadrukt dat investeringen in spoorwegen, duurzame stedelijke mobiliteit en duurzame binnenwateren weliswaar aanzienlijke sociaaleconomische en milieuwinst opleveren, maar dat zij minder rendabel zijn en voor de tenuitvoerlegging afhankelijk zijn van subsidies; benadrukt dat de bijdrage uit de EU-begroting, ongeacht de gekozen financieringsvorm, gericht moet zijn op projecten met een grote Europese meerwaarde; 3. constate que l'accord sur le Fond
s européen pour les investissements stratégiques (FEIS) suppose une réduction des ressources du Mécanisme pour l'interconnexion en Europe (MIE); se félicite de l'initiative consistant à mobiliser davanta
ge le secteur privé dans le financement de projets de transport via le recours aux instruments financiers innovants; rappelle cependant que certains projets sont moins attrayants pour ce type d'acteurs en raison d'un retour sur investissement trop faible et/ou incertain; rappelle toutefois que l'o
...[+++]bjectif du FEIS est de remédier aux défaillances du marché dans les secteurs présentant un profil risque-rentabilité, qui freinent les investisseurs privés; souligne que si les investissements dans les infrastructures ferroviaires, la mobilité urbaine durable et les voies navigables ont des retombées positives notables sur le plan socioéconomique et environnemental, ils sont moins rentables et doivent être soutenus par des subventions; souligne que, quel que soit le mode de financement retenu, la contribution du budget européen doit se concentrer sur des projets à forte valeur ajoutée européenne;