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Vertaling van "cognitieve gedragstherapie stelt het " (Nederlands → Frans) :

Met betrekking tot de cognitieve gedragstherapie stelt het centrum vast dat sommige patiënten veel voordeel hebben bij de sessies die betrekking hebben op activiteitenmanagement en slechts weinig hebben aan de sessies die gewijd worden aan cognitieve therapie.

Concernant la thérapie comportementale cognitive, le centre constate que certains patients trouvent beaucoup d’avantages à suivre les séances relatives à la gestion des activités mais ne retirent que peu de profit des séances dédiées à la thérapie cognitive.


Cognitieve gedragstherapie Cognitieve gedragstherapie Cognitieve gedragstherapie

UZ Leuven UZ Antwerpen UZ Gent Thérapie comportementale cognitive Thérapie comportementale cognitive Thérapie comportementale cognitive


Wat de cognitieve gedragstherapie betreft stelt het centrum van de UZ Leuven vast dat in grotere groepen groepspsychologische fenomenen een grotere rol spelen.

□ Concernant la thérapie comportementale cognitive, le centre des UZ Leuven constate que des phénomènes de psychologie de groupe se manifestent fortement dans les groupes nombreux.


7) De patiënt moet gedragstherapie, uitgevoerd door een therapeut met opleiding en ervaring in cognitieve gedragstherapie (CGT), bestaande uit exposure in vivo met responspreventie en een voldoende intensieve cognitieve therapie van minstens 25 zittingen binnen een periode van 12 maanden hebben gekregen zonder bevredigende resultaten.

7) Le patient doit être traité par une psychothérapie comportementale, menée par un thérapeute ayant une formation et expérience en thérapie cognitivo-comportementale (TCC) consistant en une exposition in vivo avec prévention de la réponse et avoir reçu une thérapie cognitive intensive suffisante d’au moins 25 séances dans une période de 12 mois; et ceci sans résultats suffisants.


1x Psychoeducatie (introductie cognitieve gedragstherapie) 1x Graduele oefentherapie 2x Graduele relaxatietherapie 1x Educatieve sessie 1x Groepsgesprek (gespreid over twee dagen) 1x Psychoeducatie (introductie cognitieve gedragstherapie) 2x Graduele oefentherapie 1x Graduele relaxatietherapie 1x Educatieve sessie 1x Groepsgesprek

1x Psychoéducation (introduction thérapie comportementale cognitive) 1x Gymnastique médicale progressive 2x Thérapie de relaxation progressive 1x Séance éducative 1x Discussion de groupe (étalé sur deux jours) 1x Psychoéducation (introduction Thérapie comportementale cognitive) 2x Gymnastique médicale progressive 1x Thérapie de relaxation progressive 1x Séance éducative 1x Discussion de groupe


Professionele reïntegratie komt op drie momenten aan bod tijdens de begeleiding in het centrum: □ voor de start van de revalidatie wordt bij het bepalen van de individuele doelstellingen van de patiënten heel concreet nagevraagd wat de doelstellingen zijn van de patiënt op sociaal en professioneel niveau; □ tijdens de sessies van de cognitieve gedragstherapie die betrekking hebben op het opbouwen van (realistische) doelstellingen ...[+++]

La réinsertion professionnelle est abordée à trois moments durant l’accompagnement au centre : □ Avant le commencement de la rééducation fonctionnelle, pour fixer les objectifs individuels des patients, il leur est demandé très concrètement quels sont leurs objectifs au niveau social et professionnel ; □ Au cours des séances de thérapie comportementale cognitive relative au développement d’objectifs (réalistes), on s’attarde sur les implications pratiques de la reprise du travail et on identifie les facteurs de charge de travail (évaluation réaliste de la charge de travail et des capacités du patient) ; □ Lors de la dernière séance de ...[+++]


- Volgens een studie in de eerste lijn bij zestig-plussers met een veralgemeende angststoornis resulteert cognitieve gedragstherapie in meer effect dan telefonische ondersteuning op piekeren, depressieve symptomen en geestelijk welbevinden maar niet op de uitkomst angst [JAMA 2009; 301:1460-7, met commentaar in Journal Watch Psychiatry 2009; April 7]. In een studie bij 488 kinderen en adolescenten met angststoornissen (scheidingsangst, veralgemeende angststoornis, en/of sociale fobie) resulteert de combinatie van sertraline met c ...[+++]

Dans une étude portant sur 488 enfants et adolescents présentant un trouble anxieux (angoisse de séparation, trouble anxieux généralisé et/ou phobie sociale), l’association de sertraline et d’un traitement comportemental cognitif a entraîné après 12 semaines un plus grand bénéfice, par rapport aux deux traitements utilisés séparément.


Wat het behandelingsprogramma van de site St.-Luc van het centrum van de UCL betreft, konden de experts de essentiële kenmerken van cognitieve gedragstherapie in de beschrijving van hun revalidatieprogramma echter niet terugvinden (terzake geeft het centrum overigens zelf toe geen pure cognitieve gedragstherapie toe te passen).

En ce qui concerne le programme de traitement de l’UCL St-Luc, les experts ne retrouvaient toutefois pas les caractéristiques essentielles de la thérapie comportementale cognitive dans la description de leur programme de rééducation fonctionnelle (le centre admet d’ailleurs ne pas appliquer de thérapie comportementale purement cognitive).


Er is goede evidentie dat psychotherapeutische behandeling, b.v. cognitieve gedragstherapie, doeltreffend is bij kinderen en adolescenten met milde tot matig ernstige depressie; dit is de eerstekeuzebehandeling maar spijtig genoeg zijn daarvoor onvoldoende mogelijkheden voorhanden.

L’efficacité d’un traitement psychothérapeutique, p.ex. une thérapie comportementale cognitive, a été démontrée chez les enfants et les adolescents atteints d’une dépression légère à modérée; c’est le traitement de premier choix mais les possibilités d’accès à un tel traitement sont malheureusement insuffisantes.


Vandaar dan ook dat psychofarmaca, met inbegrip van antidepressiva, enkel zouden mogen gebruikt worden bij kinderen en adolescenten onder continue begeleiding en evaluatie, en in combinatie met cognitieve gedragstherapie.

C’est pour cette raison que les psychotropes, y compris les antidépresseurs, ne devraient être utilisés chez les enfants et adolescents que sous surveillance et évaluation continues, et en association à une thérapie comportementale cognitive.


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