24. onderstreept het belang van het behouden van de doelstelling van 20% voor de onderwijs- en gezondheidsprogramma's en staat erop dat het gendergelijkheidsaspect op de arbeidsmarkt en in de samenleving in het algemeen in aanmerking moet worden
genomen; wijst er nogmaals op dat onderwijs en investeringen in het menselijke kapitaal de basis vormen voor sociale cohesie en sociaaleconomische ontwikkeling; verzoekt om de tenuitvoerlegging van doeltreffende beleidsmaatregelen en om passende financiering voor de strijd tegen analfabetisme, dat nog steeds een groot probleem is in sommige landen in de regio en dat vooral vrouwen en kinderen t
...[+++]reft, en om het bevorderen van de toegang tot gratis openbaar (basis- en secundair) onderwijs, dat vaak beperkt blijft door een gebrek aan begrotingsmiddelen van sommige overheden; steunt in dit verband het project dat werd uitgewerkt door de Organisatie van Ibero-Amerikaanse staten voor onderwijs, wetenschap en cultuur "Onderwijsdoelstellingen 2021: het onderwijs dat we willen voor de generatie van de tweehonderdste verjaardag van de onafhankelijkheid van de Latijns-Amerikaanse staten"; 24. Emphasises the importance of maintaining the 20% target for education and health programmes and insists on the need to integrate gender equality into the labour market and into society in general; reiterates that education and investment in human capital are the foundation of social cohesion and socio-economic development; calls for the implementation of effective policies and adequate funding to fight illiteracy, the rate of which remains high in some countries in the region, in particu
lar among girls and women, and for the promotion of access to non-fee-paying public education (at primary and secondary levels), which is often res
...[+++]tricted owing to a lack of the necessary budgetary resources in some countries; in this context, supports the project drawn up by the Organisation of Ibero-American States (OEI), ‘Educational goals 2021: the education we want for the generation of the bicentenaries’;