En avril 1997, le ministre des Pêches et des Océans a annoncé une augmentation du total autorisé des captures (TAC) pour le flétan noir de 1 100 tonnes. De cette quantité, les Inuits du Nunavut ont reçu 100 tonnes, ce qui réduisait leur part du TAC de 27 p. 100 à 24 p. 100, alors que celle des pêcheurs du Labrador et du Nord du Québec passait de 27 p. 100 à 32 p. 100. La décision du Ministre a par la suite été portée devant la Cour fédérale du Canada (Nunavut Tunngavik Inc. c. Canada (ministre des Pêches et des Océans)).
In April 1997, the Minister of Fisheries and Oceans announced an increase in Canada’s Total Allowable Catch (TAC) of turbot by 1,100 tonnes ([48]) Of this amount, Nunavut received 100 tonnes of the offshore, reducing its share of the TAC from 27% to 24%, and increasing the allocation of fish to interests based in La
brador and Northern Quebec from 27% to 32% ([49]) The Fisheries Minister’s decision subsequently went before the Federal Court of Canada (Nunavut Tunngavik Inc. v. Canada (Minister of Fisheries and Oceans)),([50]) which found that the facts of the case raised a reasonable inference that the Minister did not give special consid
...[+++]eration to the principles of adjacency and economic dependence of the Nunavut Inuit.