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MCTOM
MTOM
Maximum certificated take-off mass
Maximum certified take-off mass
Maximum structural take off mass
Maximum take-off mass

Traduction de «maximum allowable take-off mass » (Anglais → Français) :

TERMINOLOGIE
voir aussi les traductions en contexte ci-dessous
maximum certificated take-off mass | maximum certified take-off mass | MCTOM [Abbr.]

masse maximale au décollage certifiée | masse maximale certifiée au décollage | MCTOM [Abbr.]


maximum structural take off mass

masse de structure maximale au décollage


maximum take-off mass | MTOM [Abbr.]

masse maximale au décollage | MTOM [Abbr.]


'Aircraft' means fixed-wing aircraft with a maximum certificated take-off mass of 34 000 kg or more, or with a certificated maximum internal accommodation for the aircraft type in question consisting of more than 19 passenger seats, excluding any seats for crew only;

«aéronef», un aéronef à voilure fixe dont la masse maximale au décollage est égale ou supérieure à 34 000 kilogrammes ou dont l’aménagement intérieur maximal certifié pour le type donné de l’aéronef comporte plus de 19 sièges passagers à l’exclusion de tout siège réservé à l’équipage;


(c) A safety belt with a diagonal shoulder strap for aeroplanes with a maximum certificated take-off mass not exceeding 5700 kg or a safety belt for aeroplanes with a maximum certificated take-off mass not exceeding 2730 kg may be permitted in place of a safety belt with shoulder harness if it is not reasonably practicable to fit the latter.

(c) Une ceinture de sécurité équipée d'un baudrier (sur avion de masse maximale certifiée au décollage inférieure ou égale à 5700 kg), ou une ceinture de sécurité (sur avion de masse maximale certifiée au décollage inférieure ou égale à 2730 kg), peut être utilisée à la place d'une ceinture avec harnais de sécurité, si celle-ci ne peut être raisonnablement installée pour des raisons pratiques.


Two independent static pressure systems, except that for propeller driven aeroplanes with maximum certificated take-off mass of 5700 kg or less, one static pressure system and one alternate source of static pressure is allowed.

deux systèmes indépendants de mesure de la pression statique ; sauf pour les avions à hélices d'une masse maximale certifiée au décollage de 5700 kg ou moins, pour lesquels il n'est exigé qu'un système de mesure de la pression statique et une prise statiques de secours;


Alerting the flight crew by at least an aural signal, when deviating above or below a preselected altitude, except for aeroplanes with a maximum certificated take-off mass of 5700 kg or less having a maximum approved passenger seating configuration of more than 9 and first issued with an individual certificate of airworthiness before 1 April 1972 and already registered in a Member State on 1 April 1995.

d'alerter l'équipage de conduite, au moins par une alarme sonore, en cas d'écart au-dessus ou en-dessous de l'altitude pré-affichée, sauf pour les avions dont la masse maximale certifiée au décollage est égale ou inférieure à 5700 kg et dont la configuration maximale approuvée en sièges passagers est supérieure à 9, et dont le premier certificat individuel de navigabilité a été délivré par un Etat membre des JAA ou ailleurs avant le 1er avril 1972 et déjà immatriculé dans un Etat membre à la date du 1er avril 1995.


Those aeroplanes with a maximum certificated take-off mass in excess of 5700 kg or having a maximum approved passenger seating configuration of more than 9 seats must be equipped with an additional, standby attitude indicator (artificial horizon), capable of being used from either pilot's station, that:

les avions dont la masse maximale certifiée au décollage est supérieure à 5700 kg ou dont la configuration maximale approuvée en sièges passagers est supérieure à 9 doivent être équipés d'un horizon artificiel de secours supplémentaire, pouvant être utilisé de n'importe quelle place pilote:




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'maximum allowable take-off mass' ->

Date index: 2025-02-25
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