This enshrines in legislation the interpretation of IRPA articulated by the Federal Court of Appeal in the decision Canada (Public Safety and Emergency Preparedness) v. Agraira,13 the appeal of which is set to be heard in October 2012 at the Supreme Court of Canada.14 The Federal Court of Appeal analyzed how the enabling authority for establ
ishing policies and determinations concerning inadmissibilit
y based on national interest – security, violating human and international rights, or organized criminality – changed from the Minister o
...[+++]f Citizenship and Immigration to the Minister of Public Safety after the creation of the Canada Border Services Agency.15 According to the court, if ministerial relief previously included humanitarian and compassionate considerations, it is clear that today they are considered as part of a separate process under the responsibility of a different minister.Le projet de loi reprend l’interprétation de la LIPR qu’a donnée la Cour d’appel fédérale dans l’arrêt Can
ada (Ministre de la Sécurité publique et de la Protection civile) c. Agraira 13, dont l’appel doit être entendu en octobre 2012 par la Cour suprême du Canada 14. La Cour fédérale a examiné comment le pouvoir légal d’établir des orientations et de prendre des déc
isions concernant l’interdiction de territoire en fonction de l’intérêt national – sécurité, violation de droits internationaux et humains, criminalité organisée – est pass
...[+++]é du ministre de la Citoyenneté et de l’Immigration au ministre de la Sécurité publique après la création de l’Agence des services frontaliers du Canada 15.