77. Takes the view that ESL translates into missed opportunities for
young people and a loss of social and economic potential for the EU as a whole; emphasises the fact that, in addition to the impact of current demographi
c changes, European countries cannot afford this enormous waste of talent, and stresses that this trend should be seen against the background of a labour market and a level of EU competitiveness that will both tend to favour holders of higher education qualifications; points out that improving
...[+++]educational attainment will thus help to reverse this trend in that higher skill levels will make for ‘smart growth’ and that tackling one of the main risk factors involved in unemployment and poverty will pave the way to ‘inclusive growth’; 77. estime que l'abandon scolaire se traduit par des possibilités inexploitées pour les jeunes et la perte de possibilités économiques et sociales pour l'Union dans son ensemble; souligne qu'en plus de l'incidence des changements démographiques actuels, les pays européens ne peuvent se permettre ce gigantesque gaspillage de talents et souligne que cette tendance devrait être considérée dans le contexte d'un marché du travail et d'un niveau de compétitivité européen qui tendront à privilégier les détenteurs de diplômes de l'enseignement supérieur; estime que l'élévation du niveau d'éducation aiderait à inverser cette tendance en ce qu'elle aboutira à une «croissance intelligente» du fait de l'amélioration du niveau des compétences et qu'el
...[+++]le jettera les bases de la «croissance solidaire» en luttant contre un des principaux facteurs associés au chômage et à la pauvreté;