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Aerodrome
Airport
Airport capacity
Airport charge
Airport due
Airport facilities
Airport fee
Airport infrastructure
Airport planning
Airport tax
Capacity
Capacity-constrained airport
Charges for use of infrastructure
Community Observatory on Airport Capacity
Dock due
Embarkation tax
European Observatory on Airport Capacity & Quality
Harbor due
Harbor fee
Harbour due
Harbour fee
Heliport
High altitude airport
Legal capacity
Legal incapacity
Planning for airport operations
Port charge
Port due
Port tax
Programming for airports
Regional airport
Runway
Seaplane base

Vertaling van "capacity airport " (Engels → Frans) :

TERMINOLOGIE
Community Observatory on Airport Capacity | European Observatory on Airport Capacity & Quality

Observatoire communautaire de la capacité aéroportuaire


airport capacity [ capacity ]

débit des aérodromes [ débit ]


Action plan for airport capacity, efficiency and safety in Europe

Plan d’action pour renforcer les capacités, l’efficacité et la sécurité des aéroports en Europe


airport capacity

capacité aéroportuaire | capacité d'un aéroport


airport [ aerodrome | airport facilities | airport infrastructure | heliport | high altitude airport | regional airport | runway | seaplane base | Airport infrastructure(STW) ]

aéroport [ aérodrome | aéroport régional | altiport | héliport | hydrobase | infrastructure aéroportuaire | installation aéroportuaire | piste d'atterrissage ]


airport scheduling activities' scheduling and planning activities in airports | programming for airports | airport planning | planning for airport operations

planification aéroportuaire


charges for use of infrastructure [ airport charge | airport due | airport fee | airport tax | dock due | embarkation tax | harbor due | harbor fee | harbour due | harbour fee | port charge | port due | port tax ]

tarification de l'infrastructure [ droit de port | droits d'amarrage | droits de mouillage | droits portuaires | frais de port | frais portuaires | octroi de mer | redevance aéroportuaire | redevance d’aéroport | taxe aéroportuaire | taxe d'aéroport | taxe d'embarquement | taxe portuaire ]




Airport Pricing and Capacity Expansion: Economic Evaluation of Alternative

L'établissement des prix aux aéroports et l'accroissement de la capacité : évaluation économique des solutions de rechange


legal capacity [ legal incapacity ]

capacité juridique [ incapacité juridique ]
IN-CONTEXT TRANSLATIONS
To permit better use of existing capacity (airports and aerodromes as well as air space) in order to increase capacities in proportion to the general increase in traffic.

permettre une meilleure utilisation des capacités existantes (les aéroports et aérodromes ainsi que l'espace aérien) afin d'augmenter ces capacités proportionnellement à la croissance générale du trafic.


Airports being entry and exit points to the network are key contributors to overall network performance, therefore the network functions should liaise through the Union observatory on airports capacity with airport operators acting as ground coordinators with the objective to optimise capacity on the ground, thus improving the overall network capacity.

Les aéroports, en tant que points d’entrée sur le réseau ou de sortie du réseau, jouent un rôle déterminant dans les performances globales du réseau, si bien que les fonctions de réseau devraient se concerter, par l’intermédiaire de l’observatoire des capacités aéroportuaires de l’Union, avec les exploitants d’aéroport assurant la coordination au sol afin d’optimiser les capacités au sol et, partant, d’améliorer la capacité globale du réseau.


Implementation of the measures set out in the Commission Communication "An action plan for airport capacity, efficiency and safety in Europe" adopted in October 2007 is needed to achieve a more efficient use of scarce airport capacity possibly accompanied by a more structured approach to market based slot allocation schemes.

La mise en œuvre des mesures exposées dans la communication de la Commission «Un plan d’action pour renforcer les capacités, l’efficacité et la sécurité des aéroports en Europe», adoptée en octobre 2007, est nécessaire pour arriver à une meilleure utilisation des capacités limitées des aéroports, moyennant peut-être l'ajout d'une approche plus structurée des régimes d'attribution des créneaux horaires sur une base commerciale.,


Member States take the view that even if there is no generally accepted definition of 'efficient use of airport capacity', a number of new or modified provisions in the Regulation have contributed to more efficient use of airport capacity: the new definition of what constitutes a series of slots, the further strengthening of the use-it-or lose-it rule and the stricter rules on force majeure.

Les États membres estiment que, même s'il n'existe pas de définition communément admise de l'«utilisation efficace de la capacité des aéroports», plusieurs dispositions nouvelles ou modifiées du règlement ont contribué à rendre cette utilisation plus efficace: la nouvelle définition de ce qui constitue une «série de créneaux horaires», la poursuite du renforcement de la règle du «créneau utilisé ou perdu» et le durcissement des règles sur la force majeure.


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19. Acknowledges that capacity management is not the same at ‘slot coordinated’ airports as at ‘slot non-coordinated’ airports; is of the opinion that there is plenty of spare capacity to be utilised at many regional airports and that, by using that spare capacity, congestion and stacking at major airports can be reduced and the environmental impact limited; recognises that good connections between main airports and nearby regional airports can help to reduce congestion;

19. reconnaît que la gestion des capacités n'est pas la même dans les aéroports à créneaux coordonnés que dans les aéroports à créneaux non coordonnés; considère que de nombreuses capacités sont disponibles dans de nombreux aéroports régionaux et que, en les utilisant, il est possible de limiter l'encombrement des principaux aéroports, ainsi que l'impact environnemental; reconnaît que de bonnes liaisons entre les grands aéroports et les aéroports régionaux voisins peuvent aider à réduire l'encombrement;


19. Acknowledges that capacity management is not the same at ‘slot coordinated’ airports as at ‘slot non-coordinated’ airports; is of the opinion that there is plenty of spare capacity to be utilised at many regional airports and that, by using that spare capacity, congestion and stacking at major airports can be reduced and the environmental impact limited; recognises that good connections between main airports and nearby regional airports can help to reduce congestion;

19. reconnaît que la gestion des capacités n’est pas la même dans les aéroports à créneaux coordonnés que dans les aéroports à créneaux non coordonnés; considère que de nombreuses capacités sont disponibles dans de nombreux aéroports régionaux et que, en les utilisant, il est possible de limiter l’encombrement des principaux aéroports, ainsi que l’impact environnemental; reconnaît que de bonnes liaisons entre les grands aéroports et les aéroports régionaux voisins peuvent aider à réduire l’encombrement;


In addition, the Community Observatory on Airport Capacity could help in providing Member States with objective information in order to align airport capacity with ATM capacity, without prejudice to their competences in this area.

De plus, l’Observatoire communautaire de la capacité aéroportuaire pourrait contribuer à fournir aux États membres les informations objectives dont ils ont besoin pour adapter les capacités aéroportuaires aux capacités de gestion du trafic aérien, sans préjudice de leurs compétences dans ce domaine.


9. Requests the Commission to report to Parliament before 2009 on a master plan for enhanced airport capacity in Europe; stresses that such a report should lay down a cohesive approach for Member States in order to promote and coordinate any national and cross-border initiative for building new airport capacities dedicated to international traffic and make better use of existing capacities, as well for managing secondary airport capacity, without prejudice to Member State and Community competences to allocate airport capacities; stresses that hubs and regional airport ...[+++]

9. demande à la Commission de faire rapport au Parlement, avant 2009, sur un plan-cadre concernant le renforcement des capacités aéroportuaires en Europe; insiste sur le fait que ce rapport devrait définir une approche cohérente pour les États membres afin de promouvoir et de coordonner toutes les initiatives nationales et transnationales portant sur la création de nouvelles capacités aéroportuaires visant à répondre au trafic international et à mieux exploiter les capacités existantes, ainsi que sur la gestion des capacités des aéro ...[+++]


9. Requests the Commission to report to Parliament before 2009 on a master plan for enhanced airport capacity in Europe; stresses that such a report should lay down a cohesive approach for Member States in order to promote and coordinate any national and cross-border initiative for building new airport capacities dedicated to international traffic and make better use of existing capacities, as well for managing secondary airport capacity, without prejudice to Member State and Community competences to allocate airport capacities; stresses that hubs and regional airport ...[+++]

9. demande à la Commission de faire rapport au Parlement, avant 2009, sur un plan-cadre concernant le renforcement des capacités aéroportuaires en Europe; insiste sur le fait que ce rapport devrait définir une approche cohérente pour les États membres afin de promouvoir et de coordonner toutes les initiatives nationales et transnationales portant sur la création de nouvelles capacités aéroportuaires visant à répondre au trafic international et à mieux exploiter les capacités existantes, ainsi que sur la gestion des capacités des aéro ...[+++]


8. Stresses the need to develop common definitions and common analytical tools for airport capacity assessments, as well as procedures involving all stakeholders in the assessment of the mid-and long-term airport capacity needs of the EU; notes that this collaborative approach could be accompanied by an exchange of good practice in areas such as environmental impact and cost efficiency, pre-financing of new infrastructures, land use planning/management, integration of all transport modes, as well as modelling/simulation tools with a view to speeding-up the planning and building of new capacities ...[+++]

8. souligne la nécessité d'élaborer des définitions communes et de mettre en place des instruments analytiques communs aux fins d'évaluation des capacités aéroportuaires, ainsi que des procédures faisant participer tous les acteurs concernés à l'évaluation des besoins à moyen et long terme de l'Union en capacités aéroportuaires; fait observer que cette approche fondée sur la collaboration pourrait aller de pair avec un échange de bonnes pratiques dans des domaines tels que l'impact sur l'environnement et la rentabilité, le préfinancement de nouvelles infrastructures, l'aménagement et la gestion du territoire, l'intégration de tous les ...[+++]




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'capacity airport' ->

Date index: 2025-08-18
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