Die Kommission kommt vor allem zu folgenden Schlußfolgerungen: Das Programm entspricht den Anforderungen des Stabilitäts- und Wachstumspakts. Das Programm enthält drei makroökonomische Szenarien, doch basieren alle detaillierten Projektionen für die öffentlichen Finanzen auf dem vorsichtigen Szenario, wonach das öffentliche Defizit im Jahr 2002 auf 1% des BIP zurückgeht; die niederländischen Behörden haben sich für diesen vorsichtigen Ansatz entschieden, um gesunde öffentliche Finanzen zu gewährleisten. Das optimistischere mittlere Szenario scheint der derzeit allgemein vorherrschenden Meinung allerdings eher zu entsprechen; danach wäre der öffentliche Haushalt 2002 nahezu ausgeglichen. Die von 1999 bis 2002 projizierte Konsoli
dierungsan ...[+++]strengung scheint weniger ehrgeizig, wenn man sie den bis 1997 erzielten Fortschritten gegenüberstellt. Der Schwerpunkt verlagert sich weiter auf eine Senkung der Steuerbelastung und höhere Ausgaben für Strukturverbesserungen; dieser Ansatz ist verständlich, bedarf jedoch einer aufmerksamen Überwachung durch die niederländischen Behörden.De voornaamste conclusies van de Commissie zijn: het programma is in overeenstemming met de vereisten van het stabiliteits- en groeipact; het programma omvat drie macro-economische scenario's, maar de uitgewerkte voorspellingen voor de geaggregeerde grootheden van de overheidsfinanciën zijn gebaseerd op het voorzichtige scenario; volgens dit scenario zal het overheidstekort in 2002 gedaald zijn tot 1% van het BBP. De Nederlandse autoriteiten hebben voor deze behoedzame aanpak gekozen om een gezonde situatie van de overheidsfinanciën te verzekeren; het middelste, meer optimistische scenario lijkt evenwel beter overeen te stemmen met de huidige algemene opvattingen: in dit scenario is er in 2002 nagenoeg geen sprake meer van een tekort;
...[+++] de voor 1999-2002 voorgenomen inspanningen tot begrotingsconsolidatie lijken minder ambitieus in vergelijking met de vooruitgang die werd geboekt tot aan 1997; het accent is verder verlegd naar vermindering van de belastingdruk en verhoging van de uitgaven voor structurele verbetering; deze aanpak is begrijpelijk maar vereist nauwlettend toezicht van de Nederlandse autoriteiten; alle kansen moeten worden benut om de veiligheidsmarge, bedoeld om te voorkomen dat het tekort de bij Verdrag bepaalde referentiewaarde van 3% van het BBP overschrijdt, te vergroten en aldus de begrotingssituatie van Nederland te verbeteren.